بازنشستگی اجباری ۳۰۰ استاد؛ شرممان میشود کار را زمین بگذاریم
پیشکسوت تربیت معلم که به اجبار بازنشسته شده است، میگوید: شرممان میشود کار را به زمین بگذاریم درحالیکه دو، سه ماه است، حقوق نگرفتیم.
اشتراک گذاری
15 آبان 1404
195 بازدید
کد مطلب : 1021
گروه آموزشوپرورش: این روزها موضوع بازنشستگی اجباری بیش از ۳۰۰ نفر از پیشکسوتان تربیتمعلم شنیده میشود؛ موضوعی که چند ماهی است که اساتید پیشکسوت را درگیر کرده و آنها بهرغم سالها تجربه در تعلیموتربیت و لزوم بهرهمندی از این تجارب، درگیر بازنشستگی اجباری و قطع چندماهه حقوق شدهاند. دراینخصوص با پرویز انصاریراد، مؤلف کتابهای درسی علومتجربی در دوره ابتدایی و متوسطه اول، بنیانگذار رشته آموزش علومتجربی دوره کارشناسی در ایران باسابقه سالها مدیریت در دانشگاه فرهنگیان به گفتوگو نشستیم.* فارس: آقای دکتر در حال حاضر در چه بخشی مشغول هستید؟برای بنده ابلاغ بازنشستگی صادر شده اما در حال حاضر بهعنوان مدیرگروه آموزشی زیستشناسی و علومتجربی شهید شرافت کار علمی، تدریس و ساماندهی دروس و اساتید را انجام میدهند.* فارس: وقتی بازنشسته شدهاید، میتوانید در پست مشغول به کار باشید؟بله، کارها را انجام میدهیم و نگذاشتیم کار زمین بماند. * فارس: چه تعداد اساتید مثل شما بازنشسته اجباری شدند؟ما شاهد بازنشستگی اجباری بیش از ۳۰۰ استاد پیشکسوت تربیتمعلم هستیم که این افراد بهنوعی بنیانگذاران دانشگاه فرهنگیان هستند. این موضوع تأثیر بسیار منفی در نظام تربیتمعلم کشور دارد و معتقدیم تقلیل این نظام اتفاق میافتد و حتی ممکن است به بیثباتی و فروپاشی آن هم بینجامد. این نگرانی ما هست.
خلأ بسیار بزرگی در تربیتمعلم حرفهای رخ خواهد داد* فارس: لطفاً بیشتر توضیح دهید؟نگاه ما به تربیتمعلم یک نگاه استراتژیک است چون تربیتمعلم نسبت به دانشگاههای دیگر، دارای وجه تمایز است. چرا که این دانشگاه تربیتمحور و مهارتمحور است و لیسانس محض تربیت نمیکند. این دانشگاه آموزشمحور در کنار صلاحیتها و تربیت حرفهای معلم است و نباید با دانشگاههای دیگر مقایسه کرد.این دانشگاه نیازمند اساتیدی است که آموزشوپرورش، دروس تربیتی، روانشناسی و نحوه آموزش را کاملاً تجربه کرده باشند و بتوانند معلمانی را با صلاحیتهای حرفهای تربیت کنند. * فارس: شما اشاره کردید که بازنشستگی اجباری اساتید به تضعیف تربیتمعلم میانجامد، توضیح بیشتری میدهید؟اگر بیش از ۳۰۰ نفر از کسانی که با تربیتمعلم بهصورت اساسی کار کردند و کارشان تداوم دارد، کنار بگذاریم، یک خلأ بسیار بزرگی در تربیتمعلم حرفهای رخ خواهد داد. چون کار این اساتید، تأمین معلم نیست بلکه تربیتمعلم حرفهای است. اما متأسفانه در حال حاضر آموزشوپرورش به سمتی رفته است که تربیتمعلم تضعیف شود. بهعنوان مثال ماده ۲۸ برای جبران استثنائات، ضروریات و کمبودهای جزئی آموزشوپرورش است. در حال حاضر بیش از ۳۰ هزار نفر از طریق ماده ۲۸ با سنهای بالای ۴۵ سال جذب میشوند.
ما پیشکسوتهای تربیتمعلم، تحصیل و کارمان در تربیتمعلم خلاصه شده و یک شرایط آموزشی و تربیتی داریم که عهدهدار تربیتمعلم تراز جمهوری اسلامی و تأثیرگذار در نظام تعلیموتربیت کشور دنبال میکنیم. بر اساس آن ماده ۲۸ که میگفتم الان تربیتمعلم کمتر موردتوجه قرار گرفته و این مسئله یک پیچ تاریخی برای تربیتمعلم است که ممکن است حتی زمینه فروپاشی آن اتفاق بیفتد.با خروج اجباری این تعداد پیشکسوت تربیتمعلم، با یک آزمون، معلمانی بر اساس ماده ۲۸ وارد آموزشوپرورش میشوند که هم سن بالا دارند و هم بدون اینکه یک روز آموزش ببینند، وارد مدرسه میشوند. گفته میشود چرا آموزشوپرورش ضعیف عمل میکند و چرا میانگین معدل دانشآموزان ما زیر ۱۰ است؟ چون افرادی وارد آموزشوپرورش میشوند که هیچ آموزشی ندیدند. این افراد باید دو ترم در دانشگاه فرهنگیان آموزشدیده و بعد وارد مدرسه شوند که متأسفانه اتفاق نمیافتد و از سوی دیگر شاهد اختلاف سنی فاحش بین معلم کلاس اول با دانشآموز ۷ساله هستیم. واقعاً معلمی که بیش از ۴۰ سال دارد، چگونه میتواند کلاس را بهصورت تعاملی اداره کند. ما میخواهیم برای دانشآموزان موقعیت یادگیری فراهم شود و بچههایمان متفکر بار بیایند و فکر کنند؛ با معلمانی که آموزش ندیدند، این موضوع محقق نمیشود. آموزشوپرورش با این روند در مسیر قهقرا قرار گرفته است و ما دلسوزان تربیتمعلم با صدای بلند این موارد را مطرح میکنیم.
در دانشگاه فرهنگیان، ما پیشکسوتها اعتقاد داریم که پذیرش سن دانشجو بین ۱۸ سال که دیپلم میگیرد تا ۲۲ سال و نهایتاً ۲۴ سال باشد. متأسفانه میخواهند این سن را به ۳۰ سال برسانند. درحالیکه اساتید پیشکسوت دانشگاه فرهنگیان مخالفاند و معتقدیم دانشجوی ۱۸ساله را نمیتوانیم در کنار دانشجوی ۳۰ساله قرار بدهیم و اینها از نظر سنی، فرهنگی، نیازهای اجتماعی و اقتصادی با هم فرق میکنند و از نظر تربیتی، آسیبپذیر است زیرا دانشگاه تربیتمعلم، تربیت محور و زیست محور هست. این دانشگاه شبانهروزی است و دانشجویان در سراهای دانشجویی زندگی میکنند و برای معلمی تربیت میشوند. پیشکسوتها به این مسائل میپردازند و امروز اگر این پیچ تاریخی در بازنشستگی اجباری فرهنگیان پیشکسوت ملغی نشود، تربیتمعلم به سمت تقلیل، تضعیف و نهایتاً فروپاشی خواهد رفت. آیا بازنشستگی بدون شاخصبندی بیش از ۳۰۰ نفر از اعضای هیئتعلمی، تقویت دانشگاه فرهنگیان است؟ اساتید جوان باید بیایند و کنار پیشکسوتها تجربه کسب کنند اما به این موضوع هم توجهی نشد.* فارس: دراینخصوص پیگیری هم کردید؟بله. به کمیسیون آموزش و تحقیقات و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تظلمخواهی کردیم و بنده بهعنوان نماینده اساتید در جلسات شرکت کردم. نماینده وزارت آموزشوپرورش، نماینده وزارت علوم و نماینده دستگاههای دیگر هم بودند. بحث و گفتوگو انجام شد. مصوبه سال ۹۶ هیئتامنا میگوید چون مراکز تربیتمعلم به دانشگاه فرهنگیان ارتقا پیدا کرده است، مدرسهای تربیتمعلم برای یکبار سابقهشان که آن زمان بین ۲۰ سال تا ۲۵ سال بود، کنار گذاشته شود و در سن ۶۵ سال بازنشسته شوند.
این مصوبه را دانشگاه فرهنگیان و وزارت آموزش پرورش رعایت نکردند و ما به مجلس تظلمخواهی کردیم. در نشستهای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ مقرر شد مصوبه موردنظر تداوم داشته باشد. مسئولان دانشگاه فرهنگیان میگفتند مصوبه سال ۹۶ با مصوبه سال ۹۷ نقض شده است؛ درحالیکه مصوبه سال ۹۷ درباره کارشناسان است و مصوبه سال ۹۶ درباره مدرسان است.** حقوق پیشکسوتان تربیت معلم در حال حاضر کمتر از حقوق معلمان آموزشوپرورش است* فارس: دلیل تصویب مصوبه سال ۹۶ چه بود؟یکبار مقرر شد که مدرسان تداوم خدمت تا ۶۵ سال داشته باشند تا یک استاد ۳۰ سال فرصت داشته باشد خودش را ارتقا دهد چرا که ما تا آن زمان، این فرصت را نداشتیم.مصوبه سال ۹۶ و مصوبه سال ۹۷ محل اختلاف بود که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و کمیسیون اصل ۹۰ بررسی شد و به معاونت حقوقی ریاستجمهوری برای تصمیمگیری ارسال شد. بعد از سه هفته معاونت حقوقی ریاستجمهوری رأی را به نفع ما داد و گفت «این مصوبه خاص و حقوق مکتسبه اساتید است و ما نمیتوانیم حقوق اساتید را نادیده بگیریم». حقوق پیشکسوتان تربیت معلم در حال حاضر کمتر از حقوق معلمان آموزشوپرورش است چون ۳۵ سال سابقه دارند اما پایهشان ۱۲ و ۱۴ است. این ۶۵ سال را برای این گذاشتند تا اساتید بتوانند پایههای خود را افزایش دهند و ترمیم حقوق داشته باشند. معاونت حقوقی ریاستجمهوری به این دلیل حق را به ما داد و به کمیسیون اصل ۹۰ و کمیسیون آموزش و تحقیقات نامه زد. کمیسیونهای مجلس هم نامه زدند اما متأسفانه وزارت آموزشوپرورش و دانشگاه فرهنگیان انجام نداند و روی دور تسلسل قرار گرفت. حتی مرکز عالی جذب، رأی را به ما داد.
** ما شرممان میشود کار را زمین بگذاریممتأسفانه در شرایطی هستیم که علیرغم تأیید نهادهای مختلف متأسفانه یک شرایطی پیاده کردند که پیشکسوتان تربیتمعلم را بهاجبار بازنشسته کنند.شما از بنده پرسیدید که چرا وقتی بازنشسته شدهاید سر کار میروید؟ چون شرممان میشود کار را به زمین بگذاریم درحالیکه دو، سه ماه است، حقوق نگرفتیم. حقوق ما را قطع کردند و همکاران ما بدن اینکه یک ریال حقوق بگیرند، کار را زمین نگذاشتند. برخوردی که با پیشکسوت دانشگاه میشود را اگر به دانشجو منتقل کنیم، او چگونه میخواهد ۳۰ سال برای نظام تعلیموتربیت کار کند.* فارس: در حال حاضر میانگین سنی اساتید پیشکسوت که بهاجبار بازنشسته شدند، چقدر است؟بیش از ۸۰ درصدشان زیر ۶۰ سال سن دارند. خواهش میکنیم این موضوع را رسانهای کنید تا بهنظام تربیتمعلم و تعلیموتربیت توجه شود. پایان پیام/فارس
این مطلب بدون برچسب می باشد.








دیدگاهتان را بنویسید